Pasaj Suprateran Basarab
Pasajul suprateran Basarab, construit la cele mai avansate standarde europene, reprezintă cel mai mare proiect de infrastructură de transport realizat în orașul București în cei 20 de ani anteriori datei de finalizare și unul dintre cele mai importante proiecte din România prin tipul de sisteme antiseismice adoptate.
Lucrarea, construită în apropierea Gării de Nord, leagă două zone intens circulate ale orașului, permițând fluidizarea eficientă a circulației, care era anterior afectată de fluxurile de trafic legate de gară și de prezența râului Dâmbovița.
Proiectată în conformitate cu cele mai avansate standarde europene și construită în întregime cu criterii de izolare seismică, lucrarea constă într-un sistem complex de viaducte și poduri, care se întinde pe o lungime totală de aproximativ 1,5 km. Structurile adăpostesc două benzi duble de circulație pentru vehicule și două linii de tramvai care permit traversarea râului.
Structura include o rampă de acces sudică de aproximativ 160 de metri, care se ridică până la un pod metalic cu arc de 120 de metri pentru traversarea râului, apoi continuă cu un viaduct de 790 de metri până la calea ferată din fața Gării de Nord, care este apoi traversată de un pod hobanat.
Viaductele sunt realizate din beton armat postcomprimat și sunt formate din 115 deschideri cu lungimi cuprinse între 12 și 35 de metri. Dintre cele două poduri prevăzute în proiect, podul hobanat a stabilit un record european: la data finalizării sale, era cel mai lat pod hobanat din Europa (44 de metri) și singurul care găzduia o stație de tramvai. Acest pod lung de 340 de metri, cu o deschidere de 170 de metri, are două turnuri de 80 de metri înălțime care susțin un tablier cu structură mixtă (oțel și beton) de aproape 10.000 de tone, susținut de 60 de tiranți constând din 360.000 de metri liniari de cabluri. Cel de-al doilea pod are o structură în arc de oțel cu o greutate de 1.200 de tone, cu o deschidere de 120 de metri și un tablier din beton armat. Acest al doilea pod găzduiește patru benzi de circulație, o linie dublă de tramvai și o stație de tramvai integrată într-un sistem intermodal tren-metrou-tramvai.
Pentru a asigura izolarea seismică a podurilor a fost prevăzut un sistem complex de plăcuțe de cauciuc cu miez de plumb și disipatoare, care garantează izolarea seismică a podurilor.
+ + +
lungime totală, aproximativ
+ + +
metri de pod hobanat
+ + +
metri de pod în arc
Basarab Overpass